((صاعقه)) جنگنده ی ایرانی که فرمانده نیروی هوایی امریکا را از پیشرفت ایران به وحشت انداخت
صاعقه در چند خبر گزاری
قدرت مانور هوایی، خطای بسیار پایین و شتاب لحظهای سریع از ویژگیهای این جت جنگی است.
کاکپیت(کابین خلبان) صاعقه، تمام دیجیتال بوده و خلبان امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.
بدنه این جنگنده از بدنه هواپیمای "اف-5" است با این تفاوت که دارای دو سکان عمودی V شکل جهت مانور پذیری بهتر و کاهش سطح مقطع رادار و موتورهای روسی(33 RD) است که امکان پرواز تا سرعت های 1.5 تا 1.8 ماخ را به این هواپیما میدهد.
"صاعقه" در مقایسه با اف-5 کارایی بالاتری دارد.
صاعقه در ویکی پدیا
صاعقه هواپیمای جت جنگنده ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای جنگندهصاعقه، احتمالاً ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگتر از هواپیماهای اف-۵ است. هواپیما دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) داشته و از همان موتورها والکترونیک پروازی هواپیمای F-5 بهره میبرد.
اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.
تاثیری که دو سکان بر قدرت مانور این هواپیما میگذارد مورد بحث است و ظرفیت حمل مهمات آن نیز تغییر چندانی نسبت به اف-۵ نداشتهاست. از صاعقه میتوان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد
تاریخچه
در پاییز ۱۳۷۷ علیاکبر شوقی رئیس دانشگاه شهید ستاری طراحی جنگنده صاعقه اعلام کرد و گفت که قرار است پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۸۰ انجام شود. این پروژه در ابتدا به صاعقه-۸۰ معروف شده و گفته میشد که یک جنگنده رهگیر دوموتوره و دوسکانه در کلاس اف-۱۴ تامکت خواهد بود. هرچند طراحی این هواپیما با مهندسی معکوسانجام شده اما این جنگنده یک پروژه بومی و اصیل معرفی شده بود که شبیه به هیچ جنگنده دیگری در نیروهای مسلح ایران و دیگر کشورها نیست. مراحل طراحی و ساخت پیشنمونههای این هواپیما در دانشگاه شهید ستاری و مجتمع صنعتی اوح انجام میشد. همچنین اعلام شد که چرخهای پیشنمونه اول لهستانی است اما در نمونه دوم چرخهای ایرانی نصب شدهاست.[۲]
تاخیر در پیشرفت این پروژه باعث شد تا نام صاعقه-۸۰ کنار نهاده و پروژه با نام آذرخش-۲ شناخته شود. مقامات ایرانی صاعقه را مدل دیگری از جنگنده آذرخش معرفی کردند که آن هم شباهت بسیاری به اف-۵ دارد. طرح کلی صاعقه بسیار شبیه به اف-۵ است و تفاوت اصلی آن دو سکان عمودی اریب شبیه به سکانهای جنگنده آمریکایی اف/ای-۱۸، دم دوتایی و پسسوزهای جدید است. ورودی هوای موتور هم از سبک کلاسیک اف-۵ استفاده کرده است.نخستین پرواز آزمایشی صاعقه در بهار ۱۳۸۳ انجام شد. دو پیشنمونه دیگر از این هواپیما هم در سال ۱۳۸۵ پرواز آزمایشی خود را انجام دادند و سه نمونه دیگر هم در ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ به نیروی هوایی ارتش پیوستند.
تولید انبوه هواپیمای جنگنده ی صاعقه
بعد از سالها تلاش متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بالاخره در تاریخ هجدهم دی ماه سال 1393، سخنگوی نیروی هوایی ارتش از تولید انبوه هواپیمای جنگنده ی صاعقه خبر دادند. [۴]
تصاویر جنگنده صاعقه
فیلم برای جنگنده صاعقه
مستند ساخت صاعقه در برنامه ثریا
قسمت اول
قسمت دوم